Veelgestelde vragen over montessori

Is een montessorischool voor ieder kind geschikt?

Daarop antwoorden wij volmondig Ja! Juist doordat er veel individuele begeleiding is, biedt de montessorimethode ieder kind goede mogelijkheden. Een rustig, teruggetrokken kind heeft een andere benadering nodig dan een meer beweeglijke kind of een kind dat zich moeilijk kan concentreren. Voor ieder kind zoekt de school naar de manier waarop het kind op school het best gedijt. Maak een afspraak en kom eens langs om kennis te maken. Dan laten we u graag de school zien. 

Wat heeft een montessorischool wat andere scholen niet hebben?

  • Unieke en uitgekiende lesmaterialen
  • Onderwijs op maat
  • Uniek volgsysteem
  • Leerkrachten die aanvullend extra zijn opgeleid

Leerlingen van een montessorischool zijn door de methode doorgaans ondernemender dan andere kinderen. Ze leren zelf verantwoordelijkheid te nemen. Ze leren om zelf actie te ondernemen en dat je niet hoeft te wachten op anderen. Ze zien mogelijkheden en krijgen de kans om hiermee aan de slag te gaan. Originaliteit wordt beloond en de kinderen zien problemen als kansen. Hierdoor gaan ze enthousiast bezig aan hun taken.

Hoe zijn montessorigroepen samengesteld?

We werken met kinderen van verschillende leeftijden die samen in een groep zitten: groep 1/2, groep 3/4, groep 5/6 en groep 7/8. In het lokaal zijn dus kinderen van verschillende leeftijden samen. De jongste kinderen in een groep hebben het voordeel dat zij kunnen leren van oudere, meer ervaren leerlingen. En later zullen zij dat zelf ook gaan doen. Met het oog op de sociale ontwikkeling is dit een belangrijk punt. Ouderen werken met jongeren, je bent niet altijd de oudste of jongste in de groep, je bent niet altijd de domste of knapste. Er is dus minder kans op het ontstaan van meerder- of minderwaardigheidsgevoelens. Je leert echt rekening houden met elkaar.

Ik lees dat Montessori veel vrijheid biedt. Mogen kinderen doen wat ze willen?

Een kind heeft vrijheid om zelf zijn werk te kiezen, maar de leerkracht bepaalt waaruit gekozen kan worden. Het kind wordt in de gelegenheid gesteld uit deze activiteiten het eigen werk te kiezen en op een eigen manier op alle mogelijkheden in te gaan. De leerkracht kijkt en beoordeelt de keuzes van het kind en let er op, dat die keuze in redelijke verhouding blijft tot de mogelijkheden van het kind. Om zo te kunnen werken hebben kinderen een gestructureerde duidelijk omgeving nodig. Dit biedt de leerkracht en creëert daardoor een veilige omgeving waarin iedereen mag leren binnen de aangegeven grenzen.

 

Meer weten over montessori?

www.kiezenvoormontessori.nl

www.leraar24.nl

www.montessoriwerkjes.nl

WELKOM! DEZE WEBSITE MAAKT GEBRUIK VAN COOKIES


Op onze website maken we gebruik van functionele - en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren en waar mogelijk te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.
Veel leesplezier!

Akkoord met de cookies